Nieuwste in gebruik genomen Urker Kotter UK 205 is niet alleen duurzaam op het gebied van energiegebruik

Met het officieel in de vaart nemen van het visserijschip ‘Spes Nova’ in de haven van Scheveningen, wordt een mijlpaal geslagen in de strijd in duurzaamheid en vissenwelzijn. Het schip onderscheidt zich ook van andere viskotters vanwege de motor. Bijzonder is de dieselelektrische hybride voortstuwing die ondersteuning krijgt van een accupakket dat teruggewonnen energie kan opslaan. Die energie wordt onder meer teruggewonnen bij het uitzetten van de netten.

De Urker Kotter is niet alleen duurzaam op het gebied van energiegebruik en wijze van vissen, maar ook vele malen ‘visvriendelijker’ dan gebruikelijk. Voor het verwerken van de gevangen dieren, worden ze aan boord onmiddellijk verdoofd.

Op de UK 205 “Spes Nova”, een revolutionaire schip, wordt onder leiding van Schipper Albert de Boer de aan boord gebrachte vis, voornamelijk schol, elektrisch bedwelmd. Dat gebeurt door de vissen op een negatief geladen metalen lopende band te plaatsen, waarna de dieren buiten bewustzijn raken op het moment dat ze de positief geladen ‘klepels’ raken die boven de band zijn bevestigd. Van de verdere verwerking merken de dieren dan niets. Vissen worden anders levend en wel van hun ingewanden ontdaan en gevild. (bron Dierenbescherming)

v.l.n.r.: Wouter Eijbaard (StreekSelecties/GIJS), Louwe de Boer (Ekofish), Edwin Wentink (StreekSelecties/GIJS), Stephen Ophof (Plus Supermarkten).

Aandacht voor vissenleed

Louwe de Boer, directeur van de Ekofish Group die het schip in de vaart neemt. “Het vissersbedrijf achter de Spes Nova had al de PD147 in gebruik waarop de GIJS schol elektrisch werden bedwelmd, maar dat was een prototype. Alle opgedane kennis is nu verwerkt in dit ultramoderne schip”. Deze schol brengt StreekSelecties al vanaf 2015 onder de naam “GIJS” schol “Vriendelijkste vangst van Nederland” bij de alle Plus supermarkten.

Geen schol in de paaitijd

Van januari tot eind april/begin mei is onze schol niet vers verkrijgbaar. Het is dan namelijk paaiperiode. In deze periode van voortplanting laten we de schol met rust. Dan zit de schol vol met kuit en is de vis mager en minder goed van smaak. Om deze periode te overbruggen biedt GIJS een alternatief: dat is de vriesverse schol.

MSC  certificering

MSC erkent en beloont duurzame visserijen. Alleen producten uit duurzame en goed beheerde visserijen mogen het blauwe MSC keurmerk dragen. Onder andere door het gebruik van de Twinrig vismethode met grote mazen is Ekofish sinds 19 juli 2009 de aanbieder van MSC-gecertificeerde schol.

Herkomst

GIJS schol altijd van boot PD 147 & UK 205
Onze schol is gegarandeerd altijd afkomstig van de PD 147 & UK 205, dé vissersboten van Ekofish die bij de vangst optimaal rekening houdt met het behoud van het milieu én het welzijn van de vissen.

Kwaliteit door korte keten
Ekofish brengt haar schol niet naar de visafslag maar direct bij het visverwerkingsbedrijf aan wal. Hierdoor is de keten korter en blijft de vis op de juiste temperatuur. Hierdoor is de kwaliteit van de schol optimaal.